FredVroom.nl
The voice of........

30 juli 2012 | door Fred Vroom



In een eerder artikel heb ik verteld over
lichaamstaal als communicatiemiddel. Het belangrijkste
middel, want voor 60% bestaat onze communicatie daaruit, gevolgd door stemklank (30%)
en woorden (10%). De 2 laatste vormen samen toch 40%.

Door de telefoon mis je de non-verbale communicatie en kun je alleen maar afgaan op deze
twee kenmerken.

Zoals lichaamstaal niet liegt, liegt ook een stem niet.

Zeker niet gecombineerd met woordkeuze.

Ik sprak laatst iemand die op zoek is naar een nieuwe relatie via een dating site. Ze vertelde dat ze steeds zulke leuke afspraken had. Stuk voor stuk waardevolle mensen die haar heel respectvol behandelden en met wie ze fijne gesprekken had. Met sommigen heeft ze zelfs een hele fijne (vriendschappelijke) band opgebouwd. Ik vroeg haar of ze het toch niet ‘eng’ vond om zomaar met een vreemde af te spreken. Iemand die je totaal niet kent, alleen van een foto en één of meerdere telefoontjes, en dan als vrouw zomaar ergens heenrijden voor een afspraakje.

Fred, zei ze, ik ken ze natuurlijk niet, maar ik heb me nog nooit vergist in mijn gevoel.

Waar baseer je dat dan op vroeg ik haar. En dat was dus
de stem. De stem die ze eerst via de telefoon had leren kennen. De klank van de stem, de woordkeuze, de intonatie. Uiteraard ook de inhoudelijke dingen, maar de stem was voor haar het beslissende element. Grappig dat haar voorgevoel steeds werd bevestigd. Kennelijk zegt je stem en hoe je je woorden kiest heel veel over je als mens.

Als mens ben je wie je bent en dat hoort ook bij je.

Als professioneel medewerker is je stem een gereedschap. En dat gereedschap kun je bijschaven en optimaliseren.

De inhoud van je boodschap wordt door het bedrijf waar je werkt bepaald. Aan jou de taak om deze inhoud zo goed mogelijk over te brengen door de telefoon.

Vijf tips die ertoe bijdragen dat de persoon aan de andere kant van de lijn een goede indruk van jou (en dus van je bedrijf) krijgt:

·    Beantwoord de telefoon met een glimlach. De beller ziet die weliswaar niet, maar als je glimlacht, verandert de toon van je stem
    omdat je bepaalde spieren in je gezicht aanspant. De beller hoort dit wel degelijk.

·    Het is belangrijk rustig en duidelijk te praten, zonder stemverheffing en met een prettige en positieve intonatie.

·    Gebruik een vriendelijke stem. Als je gehaast of afwezig klinkt, komt dit bij de beller erg onwelkom overkomen (dit komt helaas erg
    vaak voor!)

·    Pas op voor een monotone, maar zeker ook voor een zangerige stem. Dit lijkt wel vrolijk maar een zangerige toon mist elke emotie
    en komt op de beller over als een voorgeprogrammeerd liedje wat wordt afgespeeld.

·    Een heldere, frisse, vrolijke en energieke stem krijgt meer voor elkaar dan een doffe en ingedutte stem.

Heb jij een leuke ervaring of annekdote over hoe jij iemand hebt beoordeeld op zijn/haar stem? Laat het me weten. Ik ben benieuwd naar deze ervaring, die ik graag wil gebruiken in mijn trainingen. Over communicatie valt immers veel te communiceren. Ik waardeer het zeer als je mij dit wilt laten weten door mij een mail te sturen naar: fred@fredvroom.nl.

De reacties zal ik hieronder plaatsen!