FredVroom.nl
Je gezicht en houding spreken boekdelen!

28 juli 2012 | door Fred Vroom


Iedereen lekt non-verbale communicatie. Het is menselijk en het gebeurt gewoon.
Het is ook logisch want communicatie bestaat voor het grootste deel uit lichaamstaal.

                                       Communicatie bestaat voor 60% uit lichaamstaal;
                                       voor 30% uit stemklank en voor 10% uit woorden.

Wanneer je iemand voor het eerst ontmoet is het heel belangrijk dat je goed let op je
non-verbale communicatie. Je krijgt maar één keer de kans om een eerste indruk te
maken
. Doe dat dus meteen goed.

Misschien sta je er niet zo bij stil maar de uitdrukking van je gezicht met de
lichaamshouding die je aanneemt en je verzorging zorgen ervoor dat een ander direct een foto van je maakt. De eerste indruk van het totaal aan uitdrukkingen die je vertoont. Het gebeurt onbewust en iedereen doet dit. En bedenk … lichaamstaal liegt niet.

‘Wat een rare vogel’, ‘wat een chagrijn’, ‘wat een kapsones’, allemaal meningen op basis van de eerste indruk. Als je de betreffende persoon beter leert kennen blijkt dit oordeel vaak helemaal niet te kloppen.

Natuurlijk straal je met je non-verbale communicatie ook wel eens een juiste stemming uit. Je hoeft je uiteraard niet altijd in te houden. Maar door er bewust bij na te denken en te oefenen voorkom je dat mensen een verkeerd oordeel over je vormen. Daarom is het zo belangrijk om een goede eerste indruk te maken. Het wegpoetsen van een fout imago duurt lang. Tijd die je niet altijd krijgt in het contact met je collega’s of klanten.























De 9 meest gemaakte fouten in non-verbale communicatie


















































Fout 1:
Iemand tegemoet treden met een hand in je zak is geen goede begroeting. Je kan hierdoor nonchalant, ongeďnteresseerd, onverschillig, slordig of dominant overkomen.

Fout 2:
Een uitdagende houding die naar voren overhelt, hand in je zij, een zelfverzekerde handdruk en een brede glimlach is een houding van ‘kom maar op’. Dit is een te eigenwijze benadering richting je gesprekspartner.

Fout 3:
Friemelen, je stropdas goeddoen of denkbeeldige pluisjes van je arm halen, zijn signalen dat je onrustig bent. Je krijgt het ‘benauwd’.

Fout 4:
Achterover leunen en zelfgenoegzaam kijken komt over alsof je de ander minacht. Sommige personen vouwen zelfs de handen achter het hoofd terwijl zij achterover leunen. Een superieure houding waarmee je anderen afstoot.

Fout 5:
Terugdeinzen en angstig kijken is een vluchtreactie die opgemerkt wordt door de ander. Realiseer je dat je door je gesprekspartner als ‘prooi’ gezien wordt.

Fout 6:
Benen op tafel kan echt niet. Het is een uitstraling van pure superioriteit waarbij je jezelf afwend van de groep en het signaal geeft dat niets meer interessant is.

Fout 7:
Tekenen van dagdromen (geestelijk kamperen) zijn aanwijzingen van afwezigheid en geven de indruk dat je niet geďnteresseerd bent. Dit komt niet respectvol over naar de ander.

Fout 8:
Gekruiste armen wijzen erop dat je tijdens het gesprek iets gehoord (of waargenomen) hebt dat je niet bevalt. Je neemt een gesloten en afstandelijke houding aan. Wanneer je gesprekspartner deze houding spiegelt (dezelfde houding aanneemt) staat hij/zij niet open voor een gesprek en zal de conversatie moeizaam verlopen.

Fout 9:
Wanneer je met gekruiste benen zit neem je een beschermende, defensieve houding aan. Je knie wijst hierbij aan met wie je in gesprek wilt komen. Als je knie afwijst van je gesprekspartner dan zit het gesprek vast.

MIJN VRAAG AAN JOU:
Het lijkt wellicht heel simpel en je ziet er ook misschien het nut niet van in. Maar let vandaag eens een halve dag op je eigen lichaamstaal en de lichaamstaal van je collega’s, leidinggevende, medewerkers, klanten en als je vanavond thuis komt op die van je huisgenoten. Jij merkt bij hen dingen op maar andersom kijken zij ook naar jou. Ervaar wat dit met je doet en welke gevoelens worden uitgedrukt.

Ik ben benieuwd naar deze ervaring, die ik graag wil gebruiken in mijn trainingen. Over communicatie valt immers veel te communiceren. Ik waardeer het zeer als je mij dit wilt laten weten door mij een mail te sturen naar: fred@fredvroom.nl.

De reacties zal ik hieronder plaatsen!