Sommige mensen zijn als wolken: als ze weggaan word het een mooie dag!
18 February, 2013



Het is heel direct maar er zit wel een kern van waarheid in! Door hoeveel mensen word jij ‘lastig gevallen’ met hun problemen en dagelijks gedoe - waarop je eigenlijk niet zit te wachten? De meeste mensen die dit lezen zullen dit herkennen en wellicht schoorvoetend moeten toegeven dat zij een aantal mensen in hun directe omgeving hebben (vrienden, collega’s etc.) die regelmatig (of dagelijks) met zoveel negativiteit komen dat als je niet oppast en er dus gepast afstand van neemt je hele dag negatief is en als je niet uitkijkt er nog in mee gaat ook!

Ze nemen al je (positieve) energie als je niet uitkijkt en ‘fladderen’ vervolgens zelf ‘vrolijk’ verder. Laat je positiviteit niet door een ander wegnemen en zorg ervoor dat je je eigen doelen in je leven niet vergeet. Laat de ‘wolken’ voorbij gaan en geniet van de intense zon die iedere dag in jou kan schijnen en die jij kan uitstralen!

Alle Succes



Niet het geloof hebben in jezelf zorgt ervoor dat je niet bestaat!
12 February, 2013



"Not believing in something doesn't make it not exist." Of “Niet het geloof hebben in jezelf zorgt ervoor dat je niet bestaat!”.

Ja, deze is heel direct en wellicht voor sommige onder ons heel confronterend maar het is waar! Ik geef toe dat ik er een iets andere vertaling aan heb gegeven dan er daadwerkelijk staat maar mijn bedoeling is daarmee om je tot nadenken te krijgen!

Stel dat je geen geloof hebt dat je iets kan doen - kan van alles zijn - nou dan kan ik je op een briefje geven dat het je ook niet gaat lukken! Simpelweg omdat je jezelf al hebt wijsgemaakt dat je het niet kan! Dus alles in je zegt tegen je op het moment dat je eraan gaat beginnen: ‘Je kan het toch niet, het gaat je niet lukken.”

Stel nu eens dat je totaal geen geloof hebt in jezelf: dat je er mag zijn, dat je mag zijn wie je bent en dat jij op jou manier een bijdrage kan leveren aan deze wereld. Dan betekend dat toch eigenlijk dat je tegen jezelf zegt dat je niet bestaat?

Kom op zeg: ieder op onze eigen manier dragen ons steentje bij - wij mogen er zijn zoals we zijn - niks meer en niks minder!

Het belangrijkste in je leven: Heb JEZELF lief want dan pas kun je oprecht van andere houden! Heb GELOOF in jezelf want dan pas kan je in andere geloven en vertrouwen!

Alle Succes



"Lead or be led." Of “Ben een Leider of word geleid.”
06 February, 2013



"Lead or be led." Of “Ben een Leider of word geleid.”

Ben jij een leider? Of laat je je leiden? Dat is de vraag van vandaag! Met andere woorden: Neem jij je eigen leven in de hand en bepaal jij waarheen je gaat of volg je andere en laat je dus je weg door andere bepalen?

Vandaag zat ik in gesprek met iemand die zich duidelijk laat leiden in zijn leven en dus niet zelf de touwtjes in handen neemt om zijn eigen leven te leiden. Een jonge vent die de capaciteiten heeft om een succesvolle business voor zichzelf op te bouwen maar blijft ‘hangen’ in zijn huidige baan omdat hij een vaste baan heeft……

Wat is een ‘vaste baan’ in de huidige economische tijd waarmee wij nu te maken hebben? Zekerheid? Nou, zeer ZEKER niet: het kan morgen afgelopen zijn! Status? Nou, mooi niet - je kan nu een mooie functie hebben staan op je businesscard maar als je morgen ontslagen word kunnen die businesscards in de afvalbak!

Wat ik je wil meegeven vandaag? Zorg voor een plan B, want plan A kan op dit moment wel heel mooi zijn maar voor je het weet is er (morgen)  geen plan A meer en sta je zonder een plan B ineens met legen handen!! En ik kan je verzekeren: gebaseerd op een ervaring van ruim 15 jaar geleden  - je vaste (on)kosten lopen gewoon door en de facturen vallen gewoon in je brievenbus en moet je ‘gewoon’ betalen!

Met andere woorden: zorg voor een plan B. Zorg ervoor dat je naast je inkomsten (plan A - wellicht je ‘vaste’ baan) een extra inkomsten genereert.

Dat is ook leiderschap: in plaats van dat je je laat leiden door je baas moet je ervoor zorgen dat je altijd nog een plan B achter de hand hebt en je dus niet afhankelijk bent/wordt van je plan A.

Mocht je nog geen plan B hebben? Take Action Now!

Alle Succes



Het verlangen naar SUCCES moet GROTER zijn dan de ANGST van het MISLUKKEN!
04 February, 2013



Het verlangen naar SUCCES moet GROTER zijn dan de ANGST van het MISLUKKEN!

Laat deze zin maar eens goed doordringen! Print hem desnoods uit en plak hem op je spiegel in de badkamer, boven je scherm op je laptop, op het dashboard van je auto…. Het maakt niet uit waar - als je hem maar iedere keer ziet en leest zodat hij uiteindelijk in je systeem komt en je hem kan dromen en gaat toepassen!

Waarom zijn er zo weinig mensen die succes hebben? Simpel, omdat hun angst(en) om te mislukken groter is dan het verlangen naar succes! Van kinds af aan ontwikkelen wij - vaak onbewust - allerlei angsten. Dit komt vaak door: hetgeen ons door onze ouders (familie) wordt verteld, we leren het op school of wat ze ons vertellen als we gaan werken. Dit zijn de filters van onze gedachten!

Wat bedoel ik daarmee? Alles wat we meekrijgen bewust of onbewust worden uiteindelijk onze filters waarop we onze beslissingen gaan nemen in ons leven en onze toekomst.  Willen je graag gaan vliegen en iemand heeft ooit tegen ons verteld dat je dat toch niet gaat lukken dan ga je ook niet vliegen omdat bewust of onbewust het ‘filter’ je verteld dat je dat toch niet kan.

Nog een voorbeeld: heeft iemand ooit eens tegen je gezegd “Je bent voor een dubbeltje geboren en daarom zal je nooit een kwartje worden”, dan zal dat je er bewust of onbewust van weerhouden om die stappen te ondernemen om wel succesvol te worden. Met andere woorden - die ‘filters’ beperken ons in de rest van ons leven ALS we er aan toegeven!

Maar stel dat je instaat zou zijn om weer de dromen en gedachten te krijgen zoals je die had toen je nog klein was en dat je die ‘filters’ niet zou hebben: Dan ligt de wereld en de mogelijkheden toch open? Of Niet?

Neem dus vandaag nog afscheid van alles en wat iedereen ooit tegen je hebt gezegd en vergeef iedereen die je heeft beperkt in je leven en stap in een nieuw leven waarin de mogelijkheden onbeperkt zijn en ga voor je innerlijke dromen! DE droom wat je werkelijk wil doen en bereiken in je leven en ga daar voor de volle 100% voor! En dan moet jij eens kijken en ervaren wat er dan gebeurt: Jouw succes: Je dromen zullen waarheid worden en innerlijke rust zal je ervaren!

Alle Succes



Er gaat iets fout tussen het bestellen en het uitleveren aan een klant! Maar de klant moet het maandagmorgen om 6 uur leveren aan zijn klant! Wat doe je? Je zegt: “het is overmacht en ik kan er niks aan doen.” Of zet je als bedrijf alles op alles om het geregeld te krijgen? Ondanks dat het zaterdagmorgen is!
02 February, 2013



Er gaat iets fout tussen het bestellen en het uitleveren aan een klant! Maar de klant moet het maandagmorgen om 6 uur leveren aan zijn klant! Wat doe je? Je zegt: “het is overmacht en ik kan er niks aan doen.” Of zet je als bedrijf alles op alles om het geregeld te krijgen? Ondanks dat het zaterdagmorgen is!

Ja, dit is weer eens een verhaal van klantvriendelijkheid en service waar ik alleen maar heel blij van wordt. Een klant besteld afgelopen week telefonisch een aantal materialen. Hij belt wel een keer of drie met iedere keer weer wat materialen die toegevoegd moeten worden aan de bestelling. Hij wil het graag uiterlijk vrijdag hebben. Met allerlei kunst en vliegwerk is dit realiseerbaar maar het is wel op het randje!

En doordat het allemaal vanaf de beginfase zo chaotisch verloopt kan je er op wachten dat de rest van het traject: het invoeren en afhandelen van de bestelling op een zelfde manier verloopt - om kort te gaan: het gaat dus mis. Vrijdagavond (inmiddels 6 uur) zijn de materialen nog niet afgeleverd en de klant gaat terecht bellen met zijn leverancier. Krijgt natuurlijk niemand te pakken maar uiteindelijk wel de directeur van het bedrijf. De directeur probeert zijn accountmanager te bellen maar die is niet bereikbaar inmiddels is het ver na negen uur op vrijdagavond.

Al met al is er dus zaterdagmorgen veelvuldig telefonisch contact om deze uitdaging op te lossen. De opdrachtgever moet leveren aan zijn klant en hij heeft dus de materialen nodig! De oplossing: de directeur van het bedrijf zorgt ervoor dat de materialen uit het magazijn worden gehaald en laad ze op een aanhanger die hij vervolgens achter zijn auto koppelt en gaat ruim een uur onderweg naar de klant om alsnog de materialen te leveren!! Dat is wat ik bedoel met Klantvriendelijkheid en Service gericht bezig zijn: ondanks dat de klant het probleem mede veroorzaakt heeft is de klant niet de dupe maar wordt het opgelost op het allerhoogste niveau!

En wat is dan meer van toepassing als de materialen zijn afgeleverd en de accountmanager van zijn directeur een bericht ontvangt met de mededeling: “Missie volbracht.” Dan kan je toch alleen maar een intens gevoel van trots hebben!!

Dit is waar het uiteindelijk omgaat: Het gaat er niet om dat er een probleem is, maar hoe je het oplost! En ik weet zeker dat dit bedrijf door deze actie zoveel credits heeft bij deze klant dat er een langdurige samenwerking door zal ontstaan waarbij de prijs belangrijk is maar niet meer van het allerhoogste belang! De service die dit bedrijf heeft gegeven is meer waard dan een toekomstige korting!

En om het verhaal te beëindigen: de accountmanager heeft zaterdagmiddag nog even met zijn klant gebeld en wat vertelde deze: “Inmiddels heb ik de materialen afgeleverd bij mijn klant, dus die heeft ze eerder als maandagmorgen 6 uur - bedankt voor jullie service ik ben er heel blij mee en waardeer het zeer.”

Als ik dit hoor dan kan ik alleen maar trots zijn op zo’n bedrijf die het snapt wat klantvriendelijkheid inhoud en ondanks alles gewoon ervoor zorgt dat het wordt opgelost - ook al doet dit de directeur….dan nog veel meer respect ervoor!! Echt Super!! En dergelijk bedrijf moet in de huidige tijd gewoon een prijs verdienen omdat er zo vele zijn - ondanks de economische toestanden die nog steeds ongepaste arrogantie hebben…. En nog steeds niet begrijpen dat ze een bestaansrecht hebben door hun klanten en dat moeten ze koesteren!!

Alle Succes!!


Een droom wordt een doel om het moment dat je het opschrijft. Een doel wordt een plan wanneer je het in ‘stappen’ kan plaatsen. Een plan wordt realiteit wanneer JIJ daadwerkelijk ACTIE onderneemt.
30 January, 2013



"A dream becomes a goal the moment you write it down. A goal becomes a plan the moment you break it down into doable steps. A plan becomes a reality only when you take action." Of “Een droom wordt een doel om het moment dat je het opschrijft. Een doel wordt een plan wanneer je het in ‘stappen’ kan plaatsen. Een plan wordt realiteit wanneer JIJ daadwerkelijk ACTIE onderneemt.”

Geen geld = Geen excuus!! Wil jij echt succesvol worden dan ben je instaat je op de juiste wijze te focussen! En Nee, het is geen excuus om te zeggen: Ik heb geen tijd! Iedereen heeft evenveel tijd…. Namelijk iedereen heeft 24 uur per dag!! Waar het in essentie van het verhaal is: Gebruik jij die 24 uur  wel efficiënt?

Besteed je dagelijks 1 uur aan bijvoorbeeld Facebook of Twitter? Stop daar dan direct mee en start iedere dag dat ene uur met het opzetten van een eigen business…..Dat is 5 uur per week en dat is al een staat waarmee je op termijn succesvol zou kunnen zijn. Kijk je iedere dag naar GTST of naar iets anders op TV? Stop daar dan mee en focus je die periode op wat je daadwerkelijk wil gaan bereiken. Dit kan gewoon in eerste instantie naast je ‘baan’. Als je dit consequent doet dan moet je eens zien wat er met een aantal weken gaat veranderen!

Ik coach dagelijks mensen die succesvol willen worden met hun business en ik heb dus dagelijks ervaring met de twijfel en ‘angsten’ van de mensen die ik begeleid. Keer op keer komen wij samen tot de conclusie dat die ‘angsten’ in zichzelf zitten en niet ergens anders vandaan komen. Dus wil jij succesvol worden? Gooi dan je angsten overboord.

Ga vanavond nog je doelen opschrijven en mail die naar:
Fred@FredVroom.nl en ik ga je helpen met je groei en je doelstellingen daadwerkelijk te verwezenlijken.

ITakeCare4U


28 January, 2013



Jawel, ik kan weer een mooi voorbeeld geven van hoe het dus NIET moet! Mijn schoonmoeder is al sinds enige jaren klant van www.online.nl voor haar internet- en telefoonaansluiting. Maar voor haar verlenging van het abonnement werd haar een offerte gedaan. Eenmaal toen zij de bevestiging per post had ontvangen bleek dit niet overeen te komen met wat haar telefonisch was aangeboden. Ze belde de klantenservice en ze beaamde dat er een fout gemaakt was door online.nl en er zou een nieuwe offerte verstuurd worden. Echter kwam die nooit aan na veel telefoontjes was ze er klaar mee (ineens zei een medewerker dat ze de correcties alleen per email stuurde, dus de ene smoes na de andere) en wilde doorverbonden worden met de afdeling opzegging. In plaats van correct opzeggen kwam er een andere verkoper met een heel bla bla verhaal ….. maar omdat ze er inmiddels helemaal klaar me was, heeft ze netjes aangegeven niet meer gebruik te willen maken van een nieuw aanbod.

De (toen nog) uiterst vriendelijke medewerker aan de telefoon begrijpt het en probeert (zoals hem dat is geleerd) mijn schoonmoeder nog een paar keer over te halen om vooral gebruik te blijven maken van online.nl Maar hij gaat het verder allemaal regelen na ruim 20 minuten á 0,15 Eurocent per minuut verder te zijn.

Maar wat schetst mijn schoonmoeder haar verbazing dat ze afgelopen zaterdagmorgen in haar brievenbus niet een bevestiging van de opzegging ontvangt maar een nieuwe bevestiging van abonnement met hetzelfde foute voorstel met andere data en weer 7 dagen bedenktijd en melding dat je moet bellen als je er geen gebruik van wil maken á 0,15 Eurocent per minuut.

Vanmorgen was mijn vrouw het zat (en als die het zat is dan is ze het ECHT zat!!) en die neemt de brief ter hand om zelf even te gaan bellen met online.nl Zij gaat eerst op zoek naar een 0800-nummer van online.nl omdat ze weigert om voor de fouten van online.nl nog langer zomaar 0,15 Eurocent per minuut te gaan betalen. Ze vindt een nummer en gaat bellen: In eerste instantie krijgt ze geen medewerker aan de lijn alleen een keuze menu die haar vertelt dat ze een 0900 nummer dient te bellen en wordt de verbinding gewoon verbroken, nadat ze alle manieren heb moeten uitvinden om er een te pakken te krijgen op het 0800 nummer…… krijgt ze uiteindelijk bij optie ‘nieuwe klant’ een uiterst vriendelijke medewerker van het bedrijf aan de lijn, ze begrijpt het allemaal en verbindt haar door naar de klantenservice maar die medewerker doet na het gesprek of hij van niets weet en zegt vast te houden aan de nieuwe overeenkomst. Na wat heen en weer gepraat zegt de betreffende medewerker ineens: “Ik kan ook nu de stekker eruit halen en dan heeft u vanaf nu helemaal geen internet en telefoon meer!”

Jawel, klant(on)vriendelijkheid ten TOP!! Hoe jaag je een klant (want dat is ze tot op heden) verder in het harnas!! Deze ‘verkoper’ verdient wat mij betreft de titel “slechtste telefonischeverkoper” van online.nl van de maand! Hoe dom kun je zijn en hoe kan je definitief een deur dichtgooien: Nou, op deze manier!

Wat er in de toekomst ook mag gebeuren ik weet één ding zeker – mijn schoonmoeder of wie dan ook die dit leest en zijn gezonde verstand gebruikt  - zal nooit meer klant willen worden van online.nl

Ruim 20 minuten later was mijn vrouw klaar met het gesprek (deze keer op kosten van online.nl) met een toezegging dat ze eind februari klaar is met online.nl en dat ze deze week daar een schriftelijke bevestiging van zal krijgen. Nu nog checken of dat écht gebeurd!

Mijn boodschap in deze is: Als een klant van om wat voor reden dan ook nu besluit om bij je weg te gaan of geen zaken meer met je te willen doen, dan hoeft dat niet te betekenen dat je nooit meer tot zaken zal komen met deze klant, zorg er dus voor dat je ook een dergelijk exit-gesprek op een correcte en professionele manier afrond en zo nodig administratief correct afhandelt, omdat je nooit weet wat er in de (nabije) toekomst gaat gebeuren waardoor je (ex) klant wel weer een klant zou kunnen worden!!

Bij online.nl (onderdeel van T-Mobile) kunnen ze op dit vlak nog wel een training gebruiken want daar begrijpen ze het (nog) niet!


De pessimist klaagt over de wind! De optimist verwacht dat de wind draait! De Leider verzet de zeilen!
27 January, 2013



De pessimist klaagt over de wind! De optimist verwacht dat de wind draait! De Leider verzet de zeilen!

Waarom deze tekst? Vrijdagavond kwam mijn vrouw thuis en vertelde een verhaal van een goede vriend die ze had gesproken. Deze vriend is een zelfstandig ondernemer en heeft al jaren een zowel zakelijke- als vriendschappelijke relatie gehad met een voor hem belangrijke opdrachtgever. Hij kende deze collega ondernemer al sinds zijn schoolopleiding en samen waren ze nadien gestart met ieder hun eigen bedrijf. Niks mis mee hoor ik u denken en waar gaat dit verhaal nu naartoe?

Na een aantal jaar succesvol met elkaar te hebben samengewerkt kwamen er medio vorig jaar al enige barstjes in hun samenwerking. Mede door hun vriendschappelijke relatie zijn ze in elkaar verweven geraakt en wisten ze om enig moment ook vele persoonlijke beslommeringen van elkaar op het privé vlak. Daar hoeft op zich niks mis mee te zijn alleen als de gezinnen innig met elkaar omgaan en daardoor op de hoogte zijn van  privé problemen die bij de een of de ander spelen dan wordt het over het algemeen moeilijker voor de meeste mensen om het privé en zakelijke aspect gescheiden te houden.

Helaas is dit dus  in dit verhaal ook gebeurt: mijn (onze) vriend is uiteindelijk aan de kant gezet door zijn zakelijke partner omdat hij op de eerste plaats teveel betrokken is/was bij de familieperikelen van zijn zakenpartner (of eigenlijk: klant in deze). Hierdoor is een jarenlange vriendschap tussen alle partijen stuk gegaan en blijft onze vriend zitten met een financieel debakel! Hij heeft onder het mom van ‘vriendendienst’ zoveel extra zaken gedaan en geregeld waarvoor hij uiteindelijk geen vergoeding heeft en ook niet zal ontvangen!

Waarom vertel ik dit en wat heeft dit te maken met mijn allereerste zin? Simpel: mijn vriend is op dit moment boos (en dat snap ik maar al tegoed) en wil zijn gelijk halen en daarmee met name mogelijk financieel recht gedaan worden: maar dat gaat niet gebeuren en daardoor is hij boos en beperkt zichzelf met zijn groei! Op dit moment is hij de pessimist maar hij zou en is eigenlijk een Leider! Hij moet zijn zeilen verzetten en afscheid nemen van hetgeen is geweest (zich niet meer boos maken en wraakgevoelens hebben) het is namelijk alleen maar negatieve energie die ervoor zorgt dat hij niet meer de kansen en mogelijkheden kan zien op succes!!

Hij moet afscheid nemen en het hele verhaal loslaten (ook al is dat heel moeilijk momenteel) en zich focussen op zaken die er ECHT toe doen!!

Tot slot wil ik een uitspraak meegeven die ik van mijn schoonvader (ook een ondernemer) heb mogen leren: “Met vrienden en familie ga je wandelen en niet handelen.”

Alle succes




Het geeft niet dat mensen je achter je rug uitlachen, en met je meepraten wanneer ze bij je zijn en doen alsof ze je vriend zijn
25 January, 2013


“It doesn't matter that some people are laughing behind your back...glad to see you fail, and smiling in your face pretending to be your friend. You are not your mistakes, your failures, or your disappointments. Be aware things will happen that you are not prepared for.” Of “Het geeft niet dat mensen je achter je rug uitlachen, en met je meepraten wanneer ze bij je zijn en doen alsof ze je vriend zijn. Jij bent niet de fouten die je hebt gemaakt, de verkeerde beslissingen die je hebt genomen of je teleurstellingen in met name mensen. Ben er wel op voorbereid dat op enige moment dingen gaan gebeuren waarop je (nu nog) niet op bent voorbereid.”

Ik kwam vandaag deze tekst tegen en ik moet zeggen het heeft mij direct geïnspireerd om er deze blog over te schrijven. Ik weet niet of jullie het natuurlijk als eens hebben meegemaakt? maar geloof me - ik al zo vaak en ik ben er ook al zo vaak zwaar door teleurgesteld en ziek van geweest in het verleden! Ik ben op dit gebied een ervaringsdeskundige!!

Mensen, ja zelfs je eigen naaste familie - die je eigenlijk niets gunnen omdat je niet (meer) voldoet aan hun verwachtingspatroon! Zo simpel is het eigenlijk. Op het moment dat ervoor kiest om je eigen leven in je eigen hand te nemen: dan heb je negen van de tien keer een probleem erbij!

Voorbeeld: Jij besluit op enig moment op je droom te gaan volgen en dus voor jezelf te gaan starten: eigen baas en daarmee dus verantwoordelijk voor je eigen toekomst! Je verteld het enthousiast aan die mensen die je het meest nabij zijn (denk je!) en wat krijg je te horen?: Weet je het wel zeker? Zou je dat nu wel doen? Kan je dat wel? Enzovoort enzovoort……

Allerlei tegenwerpingen komen erop je pad, maar als je dan besluit door te zetten dan zijn die “vrienden” het volledig met je eens en praten met je mee en ‘steunen’ je met van alles en nog wat! Ja, face-to-face! Maar al te vaak hoor je achteraf of via via dat ze tegen andere negatief en afwijzend zijn (geweest) over je plannen en jouw ambities!

Maar moet je dus nu door het lezen van bovenstaande maar niet je dromen en ambities gaan doen? NEEN!! Het zijn jouw dromen en ambities en die moet je juist vooral doorzetten en je moet juist kracht putten uit de ‘negatieve’ mensen om je heen. Moet je ze links laten liggen en het contact verbreken? NEEN!! Je moet je alleen realiseren dat je van die mensen waarvan jij steun en positiviteit verwachten (die mensen die vaak (ook gevoelsmatig) het dichtst bij je staan) je uiteindelijk niets mag (kan) verwachten!! Waarom dan?, vraag je je wellicht af. Omdat juist die mensen bang zijn je kwijt te raken doordat je weleens zou kunnen groeien en daarmee hun zou kunnen overstijgen! Ze zitten ‘veilig’ in hun eigen comfortzone en willen niet dat jij daaruit stapt! Dat is niet jouw probleem maar dat van hun!!

Als je je dit ECHT realiseert en ook daadwerkelijk ECHT tot je door laat dringen en ECHT begrijpt dan….. neem je een besluit om je droom en ambities te gaan volgen ongeacht wat andere er van zeggen en van vinden! En NEEN, je zal  ‘ze’ op termijn niet allemaal kwijtraken: ‘ze’ zullen op termijn alleen maar respect voor je hebben want jij hebt gekozen voor jezelf!! En daardoor zullen er op enig moment dingen gebeuren waarop je (nu nog) niet op bent voorbereid en die je dus nu nog niet verwacht dat ze zullen gaan gebeuren!!

Alle succes,

Fred



Je hoeft niet geweldig te zijn om te starten met iets nieuws, maar je moet starten om geweldig te zijn
23 January, 2013



“You don’t have to be Great to Start, but you have to Start to be Great.” Of “Je hoeft niet geweldig te zijn om te starten met iets nieuws,  maar je moet starten om geweldig te zijn.”

Veel  mensen durven vaak niet om uit het hun vertrouwde zone (comfort zone) te stappen. Ze hebben hun baan en al hun andere beslommeringen die hun dagelijks bezighouden en ondertussen dromen van een ander en vaak meer succesvol leven. Waarin ze meer vrije tijd hebben en die dingen te doen die ze echt belangrijk vinden en vaak ook zijn in het leven.

Maar het gaat waar het eigenlijk om gaat is dat je voor jezelf uiteindelijk de balans om maakt en daardoor de beslissing neemt om een stap te maken naar de vrijheid die jij graag wilt hebben. En als je dat besluit hebt genomen en die stap daadwerkelijk hebt gemaakt dan zul je zien dat uiteindelijk het succes (en daarmee Geweldig worden) zult bereiken omdat je nu een weg in bent geslagen vol passie en je nu doet wat je daadwerkelijk wilt doen!

Alle succes

Fred


Succesvolle mensen begrijpen de kracht van uniek zijn
21 January, 2013



"Wealthy people understand the power of being unique and being the very best. Their uniqueness comes from their own minds. Instead of copying the work of others, they focus on what is unique about themselves." Of “Succesvolle mensen begrijpen de kracht van uniek zijn. Het uniek zijn komt voort uit hun eigen gedachten. In plaats van andere en het werk van andere te kopiëren, focussen zij zich op wat uniek is in en bij zichzelf.”

Ieder mens is uniek dat, horen we met regelmaat. Maar luisteren wij daar ook naar en dan bedoel ik met luisteren: laten we het ook tot ons doordringen? Maar al te vaak is het antwoord hierop ‘nee’: we doen het af als priet praat. Iedere mens succesvol kunnen zijn in haar of zijn leven als ze maar de juiste instelling (mindset) zouden hebben! Daar ben ik van overtuigd!

Voorbeeld: Hoe vaak komen je collega’s op je werk binnen en roepen: “Yes, het gaat weer beginnen. Ik ga er vandaag een mooie dag van maken!”  Ik heb de afgelopen 25 jaar maar al te vaak gehoord: “We moeten weer een dag, was het al maar 5 uur dan mag ik weer naar huis.”

“Get a life!” zou ik dan willen uitroepen! Als je het niet naar je zin hebt: zoek dan bij jezelf wat je zou willen doen om het wel naar je zin te hebben en om dat uit jezelf te halen zodat je ECHT succesvol wordt. En denk nou niet: “Makkelijk praten Fred, maar de economische situatie in Nederland en de rest van de wereld: nu heb ik een baan dus ik blijf maar lekker zitten.”  Waar is je passie gebleven en waar zijn je dromen gebleven die je vele jaren geleden hebt opgegeven toen je naar school bent gegaan - een vak hebt geleerd en bent gaan werken? Of waar is je droom gebleven toen er tegen je werd gezegd: “vergeet het maar, dat gaat jouw toch niet lukken.” Allemaal oorzaken waardoor jij gestopt bent met dromen en je bent gegaan voor de meningen van anderen.

En om nog even terug te komen over de economische situatie: Stop eens met tv kijken en kranten lezen - alleen maar negatief nieuws! Lees een goed boek en leer dan van mensen die succesvol zijn, luister in je auto naar cd’s van sprekers die je daadwerkelijk wat te vertellen hebben dan naar Radio 1 waar het voornamelijk alleen maar negatief is. Tuurlijk het is nieuws maar jij kan een keuze maken door er wel of niet naar te luisteren.

En heb je geen geld om je droom te verwezenlijken? Dan verkoop je je tv of andere dingen net zolang tot je instaat bent en genoeg geld hebt om datgene te doen waar je hart en je passie ligt! Ga ervoor vanavond nog! Of ga je morgen weer ‘gewoon’ naar je werk omdat het zo lekker makkelijk is en je aan het eind van de maand je salaris weer ontvangt omdat je je eigen tijd weer hebt verhuurd aan je ‘baas’?

Alle succes met jouw keuze


Wat als een zakelijke mogelijkheid zich voordoet en jij bent er niet op voorbereid?
14 January, 2013



"What if opportunity comes and you aren't prepared? If you don't prepare yourself for opportunity, one thing is certain, you won't win even when you get the chance. You must recognize the power of being prepared." Of “Wat als een zakelijke mogelijkheid zich voordoet en jij bent er niet op voorbereid? Als je niet voorbereid bent op een zakelijke mogelijkheid, dat kan ik je één ding met zekerheid vertellen: Je zal het niet zien en hem dus niet met beide handen aangrijpen. Zorg ervoor dat je altijd voorbereid bent wanneer een zakelijke mogelijkheid voorbij komt zodat je op die trein kunt stappen en daarmee wellicht jou leven een andere wending zou kunnen geven.”

De afgelopen jaren heb ik zoveel gesprekken gevoerd met mensen die een unieke (zakelijke) kans kregen maar er op dat moment (nog) niet aan toe waren en de kans voorbij hebben laten gaan. Vaak is dan ‘spijt’ het gevolg en als ze niet uitkijken blijven ze zitten in hun ‘schuldgevoel’ van “had ik toen maar…dit of dat gedaan….”

Ik spreek ook uit eigen ervaring: dat ik niet altijd een juiste beslissing heb genomen wanneer er een (zakelijke) mogelijkheid voorbij kwam. Simpelweg om dezelfde reden: Ik zag het op dat moment niet want ik was er nog niet aan toe. Ik was ‘druk’ met mijn eigen dingen: druk met andere de schuld te geven van de situatie waarin ik mij op dat moment bevond, ‘druk’ met het mezelf druk maken wat andere wel niet van mij zouden denken, ‘druk’ met het ‘haten’ van mensen die mij van alles hebben aangedaan in het verre en recente verleden, ‘druk’ met voornamelijk mezelf eigenlijk en mijn eigen slachtoffer rol. Daardoor heb ik mooie en unieke mogelijkheden om mijn leven in eigen hand te nemen en daardoor mijn eigen beslissingen te nemen en ze niet afhankelijk te laten zijn door andere uit handen gegeven.

Is het te laat? NEE, natuurlijk niet: wel eens gehoord van de 20, 40, 60 regel? Nee? Nou, hier komt hij: Als je 20 bent maak je je druk om wat de mensen van je vinden, als je 40 bent maakt het niks meer uit en heb je lak aan iedereen om tot de conclusie te komen op je 60ste dat niemand zich echt druk om je heeft gemaakt. Met andere woorden: Het zit allemaal in je eigen gedachten: Je beperkingen om succesvol te worden in het leven of niet zit hem dus in jezelf en is niet afhankelijk van andere!! Wanneer wordt jij succesvol in je leven? 20, 40 of als je 60 bent? Begin er VANDAAG mee welke leeftijd je ook hebt!

“Goed is de vijand van Geweldig”: Dit wil ik je tot slot nog meegeven. Wat bedoel ik daarmee? Mensen die zich ‘goed’ voelen - ze hebben een goede baan, een goed gevoel etc. Zijn tevreden en willen dat gewoon behouden (dus ze zijn niet meer bezig of hebben er geen behoefte aan) om een volgende stap te zetten: de stap naar Geweldig! Waarom zou je je leven als ‘GOED’ bestempelen terwijl een simpele stap zou kunnen leiden naar ‘GEWELDIG’! Ben jij al toe aan die volgende stap of is jouw leven ‘gewoon’ GOED?

Alle Succes,

Fred


Maak geen excuses voor wie jij bent.
18 December, 2012



"Make no apologies for who you are." Of “Maak geen excuses voor wie jij bent.”

Dit is weer een bijna letterlijke vertaling maar ik zal uitleggen wat ik hiermee bedoel. Vanmorgen vroeg werd ik gebeld door iemand die mij als persoon na aan mij hart staat. Hij begon met: “Fred, ik ben zwaar gedemotiveerd en heb een hele slechte nacht gehad .” Nu is dat niet mij favoriete opening om te horen – zeker niet als je net met je eerste kop koffie bezig bent en zelf nog aan het opstarten bent! Maar goed, de openingszin zorgde er wel voor dat ik direct met al mijn zintuigen bij het gesprek was.

Mijn gesprekspartner begon zijn verhaal te vertellen en eigenlijk kwam het hierop neer dat hij uiterst teleurgesteld is over de beoordeling over 2012. Hij stelde mij de vraag: “Fred, ik weet het niet meer wat moet ik nu nog doen?” “Ik heb mij volledig ingezet voor het bedrijf, zo flexibel mogelijk geweest om ook andere te helpen, ik heb daardoor extra uren gemaakt maar heb nu het gevoel dat ik er op afrekent wordt”. Ik ken deze persoon al enige jaren en weet hoe hij in elkaar zit en weet dus ook dat hetgeen hij vertelde op waarheid berust!

Hij heeft zich met zijn middelen en capaciteit volledig ten diensten gesteld binnen zijn organisatie: heeft capaciteits problemen opgevangen, daardoor extra uren gewerkt en daardoor zijn ‘eigen belang’ ondergeschikt gemaakt aan de organisatie. Heeft hij daarmee een fout gemaakt? Nee, voor zijn organisatie niet en ook voor zichzelf niet! Hij is wie hij is – en al zou ik hem adviseren om het in 2013 anders te doen en dus meer voor zichzelf te kiezen dan weet ik dat het uiteindelijk niet gaat gebeuren omdat deze persoon is wie hij is en dus doet wat hij (in zijn gedachten) moet doen om ervoor te zorgen dat zijn organisatie goed loopt!

Wat jammer is in dit verhaal is dat de organisatie zich dit blijkbaar onvoldoende realiseert en daardoor een waardevolle medewerker demotiveert!!

De lering die we hieruit kunnen en moeten opmaken: tracht niet jezelf te veranderen om een ‘perfecte’ medewerker te worden binnen jouw organisatie: verloochen jezelf niet want dat levert uiteindelijk allen maar innerlijke frustratie op! Blijf bij jezelf en vraag je bij ieder beslissing die je neemt: Kan IK Hier Voor De Volle 100% Achterstaan Ongeacht de Consequenties?

Jij Bent Zoals Je Bent met De Overtuiging Dat Je Iedere Beslissing Die Je Neemt: Neem Je 100%!

Succes!


Hoe iemand reageert op jou heeft vaak niets te maken met jou
17 December, 2012



"How someone is responding to you may have nothing to do with you." Of “Hoe iemand reageert op jou heeft vaak niets te maken met jou”.

Hoe vaak overkomt het jou? Je bent met iemand in gesprek: je verteld het een en ander over jezelf of over hetgeen waar je mee bezig bent of wat je bezig houdt en je merkt dat de reactie van je gesprekspartner totaal niet overeenkomt met jou verwachting? Mij is de afgelopen jaren meerde malen overkomen dat ik teleurgesteld en zelfs gefrustreerd werd van de reactie van mijn gesprekspartner.
De vraag is lag dat aan mij of aan mijn gesprekspartner? Ik ben van mening inmiddels: aan alle twee.

Mijn verwachting over hoe mijn gesprekspartner zou reageren lag wellicht te hoog en wellicht is mijn gesprekspartner op dat moment wel met hele andere dingen bezig geweest dan dat ik verwacht. Met ander woorden: wij zaten samen op een heel ander niveau, level en verwachtingspatroon.

(ver)Oordeel dus niet te snel want het zou zo maar kunnen dat jou ontvanger iets geheel ander ontvangt dan jij uitzend!! Durf dan eens door te vragen of vraag aan je gesprekspartner wat hem of haar momenteel bezighoud: het zou zo maar eens kunnen zijn dat je en verrassend en inhoudelijk gesprek hebt wat je meer oplevert dan je vooraf had ingeschat!

Succes!


Succes vol worden in verkoop?
13 December, 2012



Succes vol worden in verkoop? Dan zijn er twee punten die zeer van belang zijn! Ten eerste: Je moet leren van een ‘Nee’ te houden en Ten tweede: ‘Je moet oprecht geïnteresseerd zijn in mensen’.

Wat bedoel ik hiermee? Je moet leren van een ‘Nee’ te houden. Als je in de verkoopactief bent – als account manager of indirect met verkoop bezig houdt – dan ben je ook actief met acquisitie. Als je bezig bent met acquisitie dan ben je wellicht bezig via een adreslijst met het ‘koud’ nabellen van potentiële klanten. Belangrijk is dan dat je je realiseert dat je met regelmaat ‘nee’ te horen zult krijgen of ‘geen interesse’. Dat betekend dus einde gesprek en op naar de volgende: als je daar dus en dag of week of wellicht langer mee bezig bent dan raak je voor je het weet gefrustreerd en krijg je steeds meer moeite om opnieuw de telefoon te pakken en de volgende te bellen. Want tenslotte voel je een afwijzing als een persoonlijke afwijzing! En dat is dus niet waar: het is geen persoonlijke afwijzing maar een afwijzing op dat moment van jouw product.

Ten tweede: ‘Je moet oprecht geïnteresseerd zijn in mensen’. Je wilt toch niet overkomen als een autoverkoper in een showroom?’ ‘Wat een leuke kindertjes!’ Nee je wilt overkomen als iemand die oprecht interesse heeft in de persoon tegenover hem….. Vraag eerst eens na de interesses van de persoon tegenover je? Wat vind hij belangrijk? Hoe staat hij in het leven? Als je antwoord hebt op die vragen ga dan pas over tot je verkoopgesprek.

Wil je succesvol worden in Verkoop dan zijn deze basisbeginselen van uiterst belang en de eerste beginselen. De rest wil ik je graag trainen in een van mijn trainingssessies!!


Een van de eerste dingen die van belang zijn voor je zelf vertrouwen is om je te focussen op jouw unieke talenten
10 December, 2012



"One of the first ways to begin building your self-confidence is to focus on what's great about you." Of "Een van de eerste dingen die van belang zijn voor je zelf vertrouwen is om je te focussen op jouw unieke talenten".

Vandaag heb ik tijdens mijn autorit geluisterd naar een zeer inspirerende CD waarin duidelijk uitgelegd werd dat wij allemaal unieke mensen zijn op deze wereld. Iedereen is goed in iets: iemand is goed op technisch vlak (kan alles maken wat hij/zij in zijn handen krijgt), de ander is goed in de zorg voor andere, een ander is commercieel sterk. Allemaal unieke eigenschappen die wij in ons zelf vaak moeten ontdekken en belangrijker nog: moeten ERKENNEN.

Weten wij ECHT wie wij zelf zijn? Weten wij ECHT onze sterke en zwakke punten te KENNEN en te ERKENNEN? Ik spreek uit ervaring als ik zeg: NEE (ik heb al met zoveel mensen gesproken en ze deze vraag gesteld en dan krijg ik heel veel woorden maar geen echt antwoord).

Als ik in gesprek ben met mensen en vraag: Wie ben jij? Dan krijg ik negen van de tien keer een vage reactie met daarin een ontwijkend antwoord. Simpel omdat er maar weinig mensen zijn die daadwerkelijk over deze vraag nadenken en er een antwoord op (willen) kunnen geven. Terwijl het wellicht juist de meest belangrijkste vraag is in ons leven: WIE BEN IK?

Als je op die vraag voor jezelf een helder en eerlijk antwoord kunt en wilt geven Dan, ja dan kan jij je gaan focussen op jou unieke talenten en dan pas zal je innerlijke rust vinden en ervaren in je leven!!

Als je dit leest stel je dan alsjeblieft vanavond één doel: Neem de tijd (zet je televisie uit, sluit je computer af en neem eens ECHT 10 minuten voor jezelf om je af te vragen: Wie Ben Ik? (schrijf het op en lees het morgen). Als je dit voor jezelf helder hebt zou morgen er zomaar eens heel anders uit gaan zien en neem je wellicht heel andere beslissingen!!

Succes!!


Wanneer je iets verkoopt, verkoop op die manier dat je de ander een gunst verkoopt.
26 November, 2012



"When selling, sell like you're doing the other person a favor." Of “Wanneer je iets verkoopt, verkoop op die manier dat je de ander een gunst verkoopt.”

Verkoper zijn, in welke hoedanigheid dan ook en in welke branche, is niet zo moeilijk als het lijkt en wat er vaak van wordt gemaakt. Het heeft allemaal te maken met kennis van zaken, enthousiasme en empathie!

Kennis van zaken
Uiteraard is het van belang dat je voldoende kennis hebt van hetgeen je verkoopt. In de huidige tijd, mede door de transparantie van internet, is jou potentiële klant vaak uitstekend voorbereid en als je niet uitkijkt beter geïnformeerd dan jezelf. Zorg er dus voor dat je een redelijke kennis hebt van de ins en outs van het (de) product(en) die jij verkoopt!

Enthousiasme
Hoe vaak overkomt het jou? Je loopt een winkel of bedrijf binnen en na een korte periode, of soms al direct, wordt je aangesproken door een verkoper die naar aller waarschijnlijkheid al voor de zoveelste keer vraagt: “Kan ik u helpen?” En dan op een manier waardoor jij geen enkele zin meer hebt om überhaupt je vraag of probleem voor te leggen omdat de verkoper al een non-verbale uitstraling heeft van: “ik stel de vraag wel – omdat het moet van mijn baas – maar stel mij alsjeblieft geen vraag want ik heb er (vandaag) geen zin in, ik wil op tijd naar huis of ik weet eigenlijk niet waarover ik het heb.” Het Enthousiasme is dus ver te zoeken of zal er helemaal nooit komen: ze hebben een baan en daar worden ze voor betaald en verder niks vragen want eigenlijk interesseert het mijn niet! Die instelling: echt verschrikkelijk maar dagelijks te herkenning of je nu naar de supermarkt gaat of naar een elektronica winkel. Je kan het overal herkennen en als koper je er vooral aan ergeren: de desinteresse en het ontbreken aan enthousiasme bij verkopers! Mijn advies: zoek dan een andere baan als je geen zin hebt of niet kan verkopen – maar blijf niet hangen in je baan omwille van je salaris omdat het zo lekker makkelijk binnenkomt!

Empathie
Wellicht wel het belangrijkste succes woord in de verkoop: Je empathische vermogen om je in te leven in de behoefte van een klant. Ben jij instaat om je een beeldvorming te maken van het probleem van de klant en wat je direct schets in je hoofd? Zie je het voor je? Als je dat volmondig met ‘JA’ kan beantwoorden dan beschik je over Empathie. Als je beschikt over empathie dan ben je instaat om je klant te voorzien van het juiste advies waardoor de klant zich ‘gehoord en erkent’ zal voelen en daardoor dus sneller tot aankoop zal overgaan van het product – de oplossing van zijn probleem – dat jij hem aanbied. De prijs is dan wel van belang maar vaak van ondergeschikt belang omdat jij een oplossing biedt voor zijn probleem! Belangrijk is dan ook dan jij hem ‘ontzorgt’. Wat bedoel ik hiermee: Klanten hebben al genoeg kopzorgen om alles geregeld te krijgen en zijn je uiterst dankbaar als jij met een passende oplossing komt voor hun probleem en ze dus daarmee: ontzorgt!

Het ontzorgen van een klant van zijn proble(e)m(en) is in de huidige tijd waarin we leven uiterst belangrijk en kan voor jou (als je het op de juiste wijze toepast) uiterst succesvol zijn als je het daadwerkelijk begrijpt!

Succes!!


Klantvriendelijkheid "Onder de Vuurtoren" = Steengoed!
18 October, 2012



Al wandelend viel mijn oog op een uithangbord met de tekst: “Maybe, Just Maybe The Best Irish Coffee in The Country”. Als vervent Ierland promotor snapt u dat mijn interesse was gewekt en ik niet kon wachten om deze Irish Coffee uit te proberen. Maar goed, ik wilde niet direct toegeven aan mijn plotselinge trek in Irish Coffee en dus liep ik door.

Dit bord kwam ik overigens tegen op Ameland waar ons gezin samen met vrienden een weekje doorbrachten tijdens de herfstvakantie. Dit even voor de duidelijkheid voor u als lezer zodat u ook de rest van mijn verhaal beter kunt plaatsen.

Iets verder doorlopen nadat bewuste uithangbord kwamen we aan bij de vuurtoren van Ameland die we van binnen en van buiten hebben bekeken en op zo’n 55 meter hoogte heerlijk uitgewaaid. Eenmaal weer buiten was ik de Irish Coffee nog niet vergeten en voor mij was dan ook niet moeilijk om het volgende doel te bepalen!

Eenmaal binnen en plaatsgenomen aan een lange tafel gaven wij onze bestelling op: 3 Irish Coffee, 1 thee en 3 stukken appelgebak met slagroom: want het is tenslotte vakantie! Uiteraard kon ik het niet laten om te vragen naar het waarom van de tekst op het uithangbord. De eigenaresse vertelde dat de barman van Ierse afkomst is. U snapt dat de verwachting van mij over de kwaliteit van de Irish Coffee alleen maar hoger werd met deze informatie in mijn achterhoofd! Al snel werd onze bestelling gebracht en kon ik gaan genieten van een heerlijk glas vol Iers genot. Mijn mede tafelgenoten begonnen met hun appelgebak met slagroom en genoten daar ook zichtbaar van. Tot dat…..ik een met pijn vertrokken blik zag recht tegenover mij! Wat was er aan de hand? Al snel werd het duidelijk: Een tweetal steentjes kwamen op het bordje te liggen naast een bijna weggewerkt stuk appeltaart met nog een fractie slagroom. In de appeltaart zaten dus twee steentjes!

In eerste instantie zaten we enigszins vertwijfeld te kijken maar al snel besloten we de eigenaresse erbij te halen daar mijn tafelgenoot toch wel enige tandpijn had. Uiteraard waren de andere ook gestopt met het opeten van hun stuk appeltaart want plotseling hadden ook zij niet zo’n trek meer! De eigenaresse heeft zich wel tig keren verontschuldigd en gaf aan dat ze haar leverancier hierop zou aanspreken. Ze gaf zelfs aan dat indien wij naar een tandarts moesten en er kosten zouden ontstaan dat wij dit zeker moesten laten weten want daar was ze voor verzekerd. We zijn nog enige tijd blijven zitten en langzaam werd de tandpijn minder. We besloten onze weg te vervolgen dus liep ik naar de bar om mijn rekening te voldoen. Maar de eigenaresse wilde van betalen niets weten: de rekening kreeg ik niet en ik hoefde dus niets te betalen! Enigszins verbaasd maar al met het grootste gedeelte van deze tekst al in mijn hoofd liep ik terug naar onze tafel. Dat was klasse! Duidelijk verhaal van uiterst klantvriendelijkheid.

Problemen/klachten kunnen er altijd ontstaan of kunnen gebeuren. Het gaat erom hoe je daar als eigenaar, manager, verkoper of vanuit welke functie dan ook mee omgaat. De eigenaresse had ook kunnen zeggen: “Ja dit kan gebeuren” en vervolgens een nieuw stuk appeltaart kunnen geven en ons vervolgens gewoon kunnen laten betalen. Maar nee, zij snapt het woord “klantvriendelijkheid” en leeft met de klant mee en neemt dan vervolgens de kosten voor haar eigen rekening! Dat is service en dus klantvriendelijkheid. Top!! Overigens: De Irish Coffee is zeer zeker het aanbevelen waard!

Een echte aanrader dus weer: Pannekoekhuis Onder de Vuurtoren te Hollum (Ameland)
www.onderdevuurtoren.nl


Wanneer je controle hebt over je gedachten en emoties, dan heb je controle over alles
03 October, 2012



"When you control your thoughts and emotions, you control everything." of "Wanneer je controle hebt over je gedachten en emoties, dan heb je controle over alles". Met andere woorden: Jouw succes hangt mede af met de juiste (positieve) gedachten en het onder controle hebben van je eigen emoties!!